Programma

Het HIP biedt professionaliserings-programma’s op het gebied van:

Dit onderscheid geldt niet voor het professionaliserings-programma voor begeleiders.
Opleiden en professionaliseren blijft maatwerk! Om je te helpen bij je keuze, hebben we een indicatie gegeven bij welke fase van ontwikkeling een module het beste past (1-3). Kan je niet goed kiezen of vind je niet wat je zoekt: Neem gerust contact met ons op.

 

Zoeken








Basiscursus: de 6 rollen van de docent

Ik wil beginnen, maar de klas is nog niet stil.
Ik leg het toch duidelijk uit, waarom doen ze het dan niet?!
O maar die klas, die is bij iedereen lastig!

Ben je nog niet zo lang geleden gestart als zij-instromer, of pas afgestudeerd maar kom je erachter
dat het best lastig is? Alles wat je geleerd hebt moet je nu in de praktijk brengen en dat is best
veel! In de klas gebeurt namelijk van alles. Wanneer start je met de les en waarom doen de
leerlingen niet wat je vraagt?

In deze drie interactieve trainingen komen de 6 rollen van de docent, praktische tips, rollenspellen
maar ook de vraag wat er in een puberbrein omgaat aan bod.

Aan het einde van de trainingen:

  • Heb je een helder beeld van de 6 rollen van de docent
  • Kan je de 6 rollen van de docent in de praktijk brengen en naar je eigen lessen vormen
  • Heb je kennis van het puberbrein en kan je dit in de praktijk brengen

Aantal bijeenkomsten: 3

Data: 3 okt 2023 | 31 okt 2023 | 14 nov 2023 |

Tijd: 14.00-16.30



Carlijn de Römph
Inschrijven

Basiscursus: de 6 rollen van de docent

Ik wil beginnen, maar de klas is nog niet stil.
Ik leg het toch duidelijk uit, waarom doen ze het dan niet?!
O maar die klas, die is bij iedereen lastig!

Ben je nog niet zo lang geleden ge... Lees meer


DID1

3 Bijeenkomsten

3 oktober 2023

Door: Carlijn de Römph

Basiscursus: lesgeven in het Praktijkonderwijs (PrO)

Wat weet je over de praktijk leerling? Wat zou je moeten weten? Hoe zet je deze kennis vervolgens in richting de concrete pedagogische en didactische invulling van je les? Hoe verhoud je je tot leerlingen en ouders? Wat wordt er vanuit de school van jou verwacht als professional? 

Aan de hand van ingebrachte casussen van de deelnemers maken Nicole Aarnoudse, Anda van Bohemen, Anneke Freeke en Hetty Vermaat, allen werkzaam in het praktijkonderwijs, je wegwijs!

Trainers:

Nicole Aarnoudse en Anda van Bohemen 
Hetty Vermaat en Anneke Freeke

Aantal bijeenkomsten: 3

Data: 6 sep 2023 | 13 sep 2023 | 20 sep 2023 |

Tijd: 15.00-17.00



Verschillende trainers
Inschrijven

Basiscursus: lesgeven in het Praktijkonderwijs (PrO)

Wat weet je over de praktijk leerling? Wat zou je moeten weten? Hoe zet je deze kennis vervolgens in richting de concrete pedagogische en didactische invulling van je les? Hoe verhoud je ... Lees meer


DID2

3 Bijeenkomsten

6 september 2023

Door: Verschillende trainers

Activerende didactiek

Aan de slag met activerende werkvormen! 

In deze workshop van twee middagen doe je concrete ideeën op voor het inzetten van praktische, activerende werkvormen, en probeer je er ter plekke een paar uit met jouw collega’s. Het is belangrijk dat je zelf enthousiast wordt van of nieuwsgierig raakt naar een werkvorm, alleen dan heeft deze kans van slagen in jouw lessen. Belangrijke vragen zijn dan ook: welke werkvormen spreken je aan? Welke passen bij jou en je lessen? Ook besteden we aandacht aan het geven van een goede volledige instructie op de opdracht en de verwachte zelfwerkzaamheid. Na de eerste middag probeer je enkele werkvormen uit met jouw klas(sen), zodat je tijdens de tweede middag genoeg ervaring hebt om op terug te blikken, de werkvorm te verfijnen of eventueel te herzien.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 30 jan 2024 | 12 feb 2024 |

Tijd: 13.30-17.00



Gaby Zwarts
Inschrijven

Activerende didactiek

Aan de slag met activerende werkvormen! 

In deze workshop van twee middagen doe je concrete ideeën op voor het inzetten van praktische, activerende werkvormen, en probeer je er ter plekk... Lees meer


DID3

2 Bijeenkomsten

30 januari 2024

Door: Gaby Zwarts

Hoe ontwerp je een goede toets?

Masterclass De meest gestelde vraag op een toets!

Deze masterclass staat in het teken van toetsen, en wat is nu die meest gestelde vraag? Carlijn de Römph van het Rijswijs Lyceum & van Vredenburch College en Tamara Hoogenboom van De Populier nemen je mee om antwoord te krijgen op deze vraag. We gaan dus ook niet in op vakinhoud, alignment, Obit, RTTI, etc. We willen je vooral praktische tips en vaardigheden meegeven voor het maken, geven en bespreken van een toets!

Aan het einde van deze masterclass kan je:

  1. Doel van een toets beschrijven
  2. Valkuilen en taal binnen toetsen herkennen en aanpassen
  3. Een methode kiezen om de toets na te bespreken

Aan het einde van deze masterclass heb je:

  1. Verschillende handvatten die je kan gebruiken bij het maken van een toets
  2. Heb je voorbeelden van een toets matrijs en kan je een toets matrijs maken
  3. Praktische tips voor in je klas tijdens het afnemen van een toets
  4. Voorbeelden van werkvormen voor het bespreken van een toets

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 6 nov 2023 |

Tijd: 15.00-17.00



Carlijn de Römph
Inschrijven

Hoe ontwerp je een goede toets?

Masterclass De meest gestelde vraag op een toets!

Deze masterclass staat in het teken van toetsen, en wat is nu die meest gestelde vraag? Carlijn de Römph van het Rijswijs Lyceum & van V... Lees meer


DID4a

1 Bijeenkomst

6 november 2023

Door: Carlijn de Römph

Formatief handelen in de klas

Niet toetsen om te scoren, maar toetsen om te leren 

Vind je ook dat er veel te veel toetsen afgenomen worden? Voel je aan dat jouw leerlingen meer bezig zijn met scoren dan dat ze daadwerkelijk aan het leren zijn? Het kan anders! Deze lezing geeft een visie van toetsing die de ontwikkeling en motivatie van leerlingen stimuleert: en dus niet belemmert. 

Wat bespreken we? 

We benaderen toetsing niet als technische hindernis, maar als een kans! Samen onderzoeken we hoe we toetsing tot een waardevol onderdeel van het leerproces kunnen maken. Door toetsing te benaderen als waardevolle data kunnen we zinvolle vervolgacties ondernemen. Tegelijk is verandering complex: hoe stellen we verankerde ideeën over toetsing ter discussie? 

Deze lezing omvat: 

  • Het evalueren van de huidige situatie: Hoe toetsen we nu, waarom en wat zijn de resultaten? 
  • Het bouwen van een frisse visie op toetsing, gericht op leren in plaats van presteren. 
  • Het herinrichten van ons toetsproces: we verzamelen data, geven het betekenis en formuleren een actieplan. 

Verloop lezing 

Deze lezing is een deep-dive waarin de expert haar visie deelt over de wijze waarop toetsing een plaats kan krijgen in het curriculum. Dit alles in het belang van de leerling. 

Wat heb je eraan? 

Na deze training kijk je met een nieuwe blik naar toetsing. Je bent in staat jouw toetsen zo in te richten dat het de ontwikkeling en motivatie van leerlingen stimuleert. Samen zetten we leren boven presteren en creëren we een toetscultuur die echt werkt! 

Wil jij ook op weg naar minder toetsen met de nadruk op leren in plaats van presteren? Schrijf je vandaag nog in en neem de eerste stap op weg naar een nieuwe toetscultuur. 


Vervolg

Deze lezing vormt de theoretische basis voor de werksessies DID5b Formatief handelen, gegeven door Flemming van de Graaf

 

Dominique Sluijsmans

Als gepromoveerd onderwijskundige is Dominique sinds 1997 actief op het terrein van onderwijsontwerp, met bijzondere aandacht voor toetsen en beoordelen. Daarbij is ze vooral geïnteresseerd in de waarde die toetsing kan hebben voor de ontwikkeling van leerlingen en studenten.

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 7 dec 2023 |

Tijd: 15.30-17.30



Dominique Sluijsmans
Inschrijven

Formatief handelen in de klas

Niet toetsen om te scoren, maar toetsen om te leren 

Vind je ook dat er veel te veel toetsen afgenomen worden? Voel je aan dat jouw leerlingen meer bezig zijn met scoren dan dat ze daadw... Lees meer


DID5a

1 Bijeenkomst

7 december 2023

Door: Dominique Sluijsmans

Schoolblocks Online Trainingsmodules

On-demand programma

Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.

Welke modules zijn in 2023-2024 online beschikbaar?

  • Basis ICT in de klas
  • ICT de leerling in beeld
  • Formatief handelen
  • De zes rollen van de docent
  • Hoe schrijf ik een portfolio

Startende docenten en hun begeleiders kunnen van alle modules gebruik maken. In het komend
schooljaar worden er nog meer modules ontwikkeld en toegevoegd aan de on-demand omgeving in
LessonUp.
 
Deze online modules zijn bedoeld voor:

  • Deeltijd studenten die niet bij de praktijkdagen aanwezig kunnen zijn
  • Voltijd studenten die zich als aanvulling op de praktijkdagen in bepaalde onderwerpen willen
    verdiepen. Let op: deelname aan de praktijkdagen is verplicht; de online modules zijn geen
    vervanging hiervan!
  • Zij-instromers die in dienst zijn op een VO school
  • Startende docenten die in hun inductiefase zitten

Het on-demand programma en je portfolio

Voor alle studenten geldt dat de on-demand modules helpen bij het maken van je portfolio: iedere
module heeft opdrachten die je kunt verwerken in je portfolio. Er is zelfs een specifieke module: hoe
maak ik een portfolio?
 
Hoe maak ik gebruik van het on-demand programma?

Om de modules via LessonUp te kunnen volgen, heb je een voucher nodig.
De code ontvang je via de mail nadat je je hebt ingeschreven.
De instructie over het gebruik van het on-demand programma kun je hier
bekijken: https://youtu.be/PTgLmMBJcLQ

Aantal bijeenkomsten:

Data: On-demand

Tijd:



Schoolblocks
Inschrijven

Schoolblocks Online Trainingsmodules

On-demand programma

Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.

Welke modules zijn in 2023-2024 online beschikbaar?

  • Basis ICT in... Lees meer

DID6

On-demand

Door: Schoolblocks

Verschillen in de klas: vormen van differentiatie

Aansluiten bij de verschillen tussen leerlingen staat hoog op de agenda van veel scholen. Maar hoe doe je dat: differentiëren? Wat bied je de diverse groepen? Wat doet de rest van de klas als je met een paar leerlingen apart zit? En hoe zorg je dat leerlingen daadwerkelijk zelfstandig gaan werken? Veel vragen waarop niet iedereen meteen antwoord heeft.

In deze training maak je in een drietal bijeenkomsten kennis met verschillende manieren om te differentiëren in de lessen en werk je lessen en materialen uit. Tijdens de bijeenkomsten zal er worden gedifferentieerd. Zo kun je kiezen voor meer of minder instructie en tussen verschillende soorten opdrachten. Ook wordt er gebruik gemaakt van een ‘flipped classroom’. De bijeenkomsten hebben een praktische insteek, waarbij de focus vooral ligt op de ontwikkeling van gedifferentieerde lessen en materialen, die tussen de bijeenkomsten in de lessen worden uitgeprobeerd. In een online database vind je ondersteunende materialen. Tevens is er de mogelijkheid om feedback van Meike Berben te krijgen op gemaakte materialen. In een online 1-op-1-gesprek van 30 minuten kun je individueel je casus rondom differentiëren inbrengen en je vragen stellen.

Elke deelnemer ontvangt gratis het boek: Differentiëren is te leren van Meike Berben.

LET OP: de bijeenkomst op 11 april 2024 is een webinar van 14.30-17.30

Aantal bijeenkomsten: 3

Data: 11 mrt 2024 | 11 apr 2024 | 13 mei 2024 |

Tijd: 13.30-16.00



Meike Berben
Inschrijven

Verschillen in de klas: vormen van differentiatie

Aansluiten bij de verschillen tussen leerlingen staat hoog op de agenda van veel scholen. Maar hoe doe je dat: differentiëren? Wat bied je de diverse groepen? Wat doet de rest van de klas... Lees meer


DID7

3 Bijeenkomsten

11 maart 2024

Door: Meike Berben

Toetssystematiek

Werken aan je toets 

Regelmatig geef je je leerlingen een toets, om een idee te krijgen van de mate waarin ze de stof beheersen. Maar toets je wel wat je wilt toetsen eigenlijk? In deze workshop gaan we hiermee aan de slag. Je neemt een eigen toets mee die je graag wilt aanpassen/verbeteren en deze analyseer je, samen met collega’s aan de hand van de volgende vragen: 

  • Hoe helder zijn de leerdoelen geformuleerd (deze vormen het uitgangspunt van de toets!)
  • In hoeverre toets je nu echt of de doelen bereikt zijn?
  • In hoeverre bereiden alle activiteiten in de les de leerling echt voor op de toets?

Tijdens de middagen komen er diverse vraagstukken, zoals hoe bepaal je het cijfer, hoe geef je feedback op de antwoorden van leerlingen, hoe bespreek je een toets na.

We bevelen aan om, voorafgaand aan deze workshop, deel te nemen aan de cursus DID4a Hoe ontwerp je een goede toets gegeven door Carlijn de Römph en Tamara Hoogenboom op 6 november 2023.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 10 jan 2024 | 8 feb 2024 |

Tijd: 13.30-17.00



Mieke Steenbruggen
Inschrijven

Toetssystematiek

Werken aan je toets 

Regelmatig geef je je leerlingen een toets, om een idee te krijgen van de mate waarin ze de stof beheersen. Maar toets je wel wat je wilt toetsen eigenlijk? In deze ... Lees meer


DID4b

2 Bijeenkomsten

10 januari 2024

Door: Mieke Steenbruggen

Formatief handelen

Formatief, een woord dat je wellicht al binnen je school en je opleiding vaker hebt gehoord. Betekent dit nu minder toetsen, geen cijfers of gaat het helemaal niet over toetsen? In deze twee bijeenkomsten vertrekken we vanuit de basisprincipes van formatief handelen die in de opleiding (waarschijnlijk) al aan bod zijn gekomen. We zullen aan de hand van voorbeelden analyseren hoe je formatief het beste in je onderwijspraktijk kunt integreren en op wat hiervoor geschikte momenten zijn. Ook ga je zelf aan de slag met formatief handelen in je les en zullen we de ervaringen met elkaar delen en analyseren. 

In bijeenkomst 1 zullen we ons focussen hoe je doormiddel van het proces van formatief handelen het leerproces voor jou en leerlingen inzichtelijker kunt maken en beter kunt reageren op de leerbehoeftes van de leerlingen. 

In bijeenkomst 2 zullen we ingaan op hoe je bij meer complexe opdrachten en vaardigheden leerlingen naar zelfstandigheid kunt begeleiden. Hierbij zullen we ingaan op strategieën zoals kwaliteitsbesef bijbrengen en feedback, meer resultaat met minder werk. 

Deze bijeenkomsten zijn een mooie opmaat naar de meer verdiepende bijeenkomsten over curriculumontwerp.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 18 jan 2024 | 24 jan 2024 |

Tijd: 15.30-17.30



Flemming van de Graaf
Inschrijven

Formatief handelen

Formatief, een woord dat je wellicht al binnen je school en je opleiding vaker hebt gehoord. Betekent dit nu minder toetsen, geen cijfers of gaat het helemaal niet over toetsen? In deze t... Lees meer


DID5b

2 Bijeenkomsten

18 januari 2024

Door: Flemming van de Graaf

Lessen in orde

In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van Lessen in orde. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.

Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.

Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team. 

Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving. 

De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders. 

De cursus Lessen in orde is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.

Elke deelnemer ontvangt gratis het boek Lessen in orde van Peter Teitler.

Aantal bijeenkomsten: 5

Data: 5 okt 2023 | 26 okt 2023 | 9 nov 2023 | 23 nov 2023 | 7 dec 2023 |

Tijd: 16.00-18.00



Peter Teitler
Inschrijven

Lessen in orde

In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangsp... Lees meer


PED1

5 Bijeenkomsten

5 oktober 2023

Door: Peter Teitler

Lessen in orde

In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangspunten van Lessen in orde. Je krijgt handvatten om probleemgedrag te zien, te voorkomen en om er mee om te gaan. Het creëren van een plezierig pedagogisch klimaat is één, het zorgen dat sommige leerlingen het klimaat niet negatief beïnvloeden is twee.

Deze cursus reikt je concrete instrumenten aan om goed met leerlingen te werken naast praktische tips om een goede band met hen op te bouwen. Verder is er onder meer aandacht voor het sturen van groepsprocessen, straffen en belonen, regels en omgaan met ouders.

Het is daarbij niet alleen van belang dat je doelmatig klassenmanagement in je eigen klas(sen) weet te realiseren, maar dat je ook leert je aanpak met collega’s af te stemmen zodat er sprake is van een plezierige leef- en werksituatie binnen je school of team. 

Leerlingen leren immers het best in een veilige, duidelijke omgeving. 

De methodiek van Lessen in orde is op vijf niveaus uitgewerkt: de klas, de school, de individuele leraar, de individuele leerling, en de ouders. 

De cursus Lessen in orde is vanuit de praktijk opgezet, bevat vele herkenbare voorbeelden en gaat uit van ervaringen gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.

Elke deelnemer ontvangt gratis het boek Lessen in orde van Peter Teitler.

Aantal bijeenkomsten: 5

Data: 1 feb 2024 | 8 feb 2024 | 15 feb 2024 | 29 feb 2024 | 7 mrt 2024 |

Tijd: 16.00-18.00



Peter Teitler
Inschrijven

Lessen in orde

In deze cursus krijg je door PeterTeitler bouwstenen voor klassenmanagement aangereikt om een plezierig pedagogisch en didactisch klimaat in je klas te creëren met behulp van de uitgangsp... Lees meer


PED1

5 Bijeenkomsten

1 februari 2024

Door: Peter Teitler

Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag

Herken je dit?

Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag ik dat toch zeggen?"

Sinds de jaren ‘60 is de manier van opvoeden grotendeels veranderd van verticaal in horizontaal. Veel jongeren willen daardoor alleen nog maar aangesproken worden ‘met respect’: ze willen zich niet gedwongen voelen. Ze reageren vooral zo als ze geen band met je hebben. Ze vinden je dan al gauw autoritair en reageren met een kort lontje: "Waarom zou ik dat moeten doen? Wie bent u om dat te zeggen?" Elke grensstelling is dan ‘gebrek aan respect’.

Tijdens deze studiedag neemt Hans Kaldenbach je mee in de ‘judo- en karate-aanpak’: medewerking krijgen zonder oeverloze ‘discussies’ en macht uitoefenen zonder escalatie.

Wat kun je verwachten?

  • Veel praktijkvoorbeelden (met de inbreng van een trainingsacteur)
  • Veel kleine slimme theorieën
  • Veel tips om morgen al te gebruiken

 Naast veel voorbeelden van de judo- en de karate-aanpak komt aan de orde:

  • Wat gebeurt er van binnen bij een kort lontje?
  • Hoe krijgen leerlingen steeds vaker macht over hun leraren?
  • Wat zijn tips om macho-/machagedrag te verminderen?
  • Wat kun je doen als leerlingen elkaar intimideren?

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 30 nov 2023 |

Tijd: 13.30-16.00



Hans Kaldenbach
Inschrijven

Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag

Herken je dit?

Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat... Lees meer


PED2

1 Bijeenkomst

30 november 2023

Door: Hans Kaldenbach

Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag

Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag ik dat toch zeggen?"

Sinds de jaren ‘60 is de manier van opvoeden grotendeels veranderd van verticaal in horizontaal. Veel jongeren willen daardoor alleen nog maar aangesproken worden ‘met respect’: ze willen zich niet gedwongen voelen. Ze reageren vooral zo als ze geen band met je hebben. Ze vinden je dan al gauw autoritair en reageren met een kort lontje: "Waarom zou ik dat moeten doen? Wie bent u om dat te zeggen?" Elke grensstelling is dan ‘gebrek aan respect’.

Tijdens deze studiedag neemt Hans Kaldenbach je mee in de ‘judo- en karate-aanpak’: medewerking krijgen zonder oeverloze ‘discussies’ en macht uitoefenen zonder escalatie.

Wat kun je verwachten?

  • Veel praktijkvoorbeelden (met de inbreng van een trainingsacteur)
  • Veel kleine slimme theorieën
  • Veel tips om morgen al te gebruiken

 Naast veel voorbeelden van de judo- en de karate-aanpak komt aan de orde:

  • Wat gebeurt er van binnen bij een kort lontje?
  • Hoe krijgen leerlingen steeds vaker macht over hun leraren?
  • Wat zijn tips om macho-/machagedrag te verminderen?
  • Wat kun je doen als leerlingen elkaar intimideren?

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 22 mrt 2024 |

Tijd: 13.30-16.00



Hans Kaldenbach
Inschrijven

Omgaan met korte lontjes en macho-/machagedrag

Als je iets van hem of haar zegt: "U moet altijd mij hebben!"
Als je duidelijk iets hebt gezien: "Dat heb ik niet gedaan. Dat lag er al."
Na een botte opmerking: "Als ik dat vind, dan mag i... Lees meer


PED2

1 Bijeenkomst

22 maart 2024

Door: Hans Kaldenbach

Passend onderwijs: omgaan met zorgleerlingen in de klas

AD(H)D, PPD-NOS, Asperger, Autisme, trauma, slechte muzieksmaak; alle leerlingen zijn anders, maar sommigen vergen net wat meer kennis en kunde van een docent. Dit kan doordat zij bijvoorbeeld een trauma hebben opgelopen of een stoornis hebben. Kunnen die dan gewoon in een reguliere klas? Jazeker, maar dan moet jij als docent wel weten welke aanpak werkt. Gelukkig is wat goed is voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben, ook goed voor de ‘reguliere’ leerlingen.

Tijdens deze training leer je meer over welke uitdagingen een leerling met een trauma of stoornis heeft om tot leren te komen. We gaan op zoek naar oplossingen, kijken wat een leerling wél kan. En hoe jij ze als docent hierin het beste kunt ondersteunen. Samen met de trainer maak je steeds de koppeling tussen de theorie en de praktijk en je wordt hierbij ook geholpen door een ervaren orthopedagoog. 

Ook kijken we wat het voor jou als docent betekent om leerlingen met dergelijke problematiek in de klas te hebben. Want ook al is het heel erg belangrijk om juist deze kwetsbare leerlingen te helpen zich te ontwikkelen, het is ook soms best een uitdaging voor een docent.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 28 nov 2023 | 12 dec 2023 |

Tijd: 13.00-17.00



Bouke Spigt
Inschrijven

Passend onderwijs: omgaan met zorgleerlingen in de klas

AD(H)D, PPD-NOS, Asperger, Autisme, trauma, slechte muzieksmaak; alle leerlingen zijn anders, maar sommigen vergen net wat meer kennis en kunde van een docent. Dit kan doordat zij bijvoor... Lees meer


PED3

2 Bijeenkomsten

28 november 2023

Door: Bouke Spigt

Goochelen met aandacht: tactisch omgaan met lastig leerlinggedrag

Aandacht geven is een vorm van strelen.
Geen aandacht geven is een vorm van slaan.
Wat je aandacht geeft groeit.

Aan deze zinnetjes zie je dat aandacht een fundamenteel begrip is voor iedereen die opvoedt. Aandacht vragen, aandacht trekken, aandacht geven en aandacht krijgen is kenmerkend voor de dagelijkse interactie tussen een docent en een leerling. Lesgeven is een gerichte vorm van aandacht geven. Een docent lijkt soms op een goochelaar: hij maakt contact, richt de aandacht, verplaatst de aandacht. 

Maar leerlingen kunnen vaak beter goochelen dan docenten. Zij goochelen de aandacht weg van de plek of het onderwerp dat werkelijk om draait.

Door ‘slim’ (tactisch) om te gaan met wat je, als docent, wel en wat je geen aandacht geeft, kun je (bijvoorbeeld) escalatie van een conflict voorkomen. Je brengt je het conflict in een rustiger vaarwater en blijft in contact.

Wat leer je/waar kun je de volgende dag mee aan de slag?

Met behulp van goocheltrucs, simulatie en verhalen uit de alledaagse lespraktijk laat Bas Jacobs de docenten zien/ervaren hoe ze ‘goochelen met aandacht’ kunnen herkennen en toepassen.

Je gereedschapskist als docent wordt aangevuld.

De training is een feest van herkenning.


Bas Jacobs


Bas Jacobs is docent Nederlands en drama op de scholengemeenschap voor VMBO/HAVO/VWO het Baken in Almere, ook trainer non-verbale communicatie voor leerkrachten en begeleider voor nieuwe docenten.
 

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 27 okt 2023 |

Tijd: 16.30-19.00



Bas Jacobs
Inschrijven

Goochelen met aandacht: tactisch omgaan met lastig leerlinggedrag

Aandacht geven is een vorm van strelen.
Geen aandacht geven is een vorm van slaan.
Wat je aandacht geeft groeit.

Aan deze zinnetjes zie je dat aandacht een fundamenteel begrip is voor ied... Lees meer


PED4

1 Bijeenkomst

27 oktober 2023

Door: Bas Jacobs

Executieve functies in de onderwijspraktijk

Je hebt de term Executieve Functies misschien al eens gehoord. Goed ontwikkelde Executieve Functies (EF) zijn medebepalend voor het succes van een scholier. Maar wat zíjn Executieve Functies eigenlijk? Wat kun je hiermee binnen de onderwijspraktijk? Waarom is het belangrijk om hier op in te zetten binnen het onderwijs? Hoe weet je dan welke Executieve Functies er zijn? En welke er sterk of zwakker zijn bij leerlingen? En hoe kun je hier dan het beste op inspelen binnen je eigen onderwijspraktijk?

Tijdens deze training wordt alles je duidelijk. 

Vanuit Onderwijscentrum Opnij werken wij al langer vanuit de EF Methode en leren je graag alles over deze EF aanpak. Van de theorie over Executieve Functies naar er praktisch mee aan de slag gaan. We leren je daarbij niet alleen de zwakke Executieve Functies van leerlingen te detecteren, maar ook te versterken. 

Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • Direct kunnen starten en niet uitstellen
  • Taakgericht werken, d.m.v. het maken van een goede planning met juiste tijdsindeling
  • Het regulieren van emoties,
  • Het leren van fouten en het daarna anders kunnen aanpakken

Aan het einde van de training krijg je concrete handvatten mee, waar je de volgende dag meteen mee aan de slag kunt binnen jouw eigen onderwijspraktijk.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 6 feb 2024 | 26 mrt 2024 |

Tijd: 13.00-16.00



Doutzen Buursma
Inschrijven

Executieve functies in de onderwijspraktijk

Je hebt de term Executieve Functies misschien al eens gehoord. Goed ontwikkelde Executieve Functies (EF) zijn medebepalend voor het succes van een scholier. Maar wat zíjn Executieve Funct... Lees meer


PED5

2 Bijeenkomsten

6 februari 2024

Door: Doutzen Buursma

Stemgebruik en performance voor de klas

Gezond en effectief spreken.

Deze module bestaat uit één basismodule en één verdiepingsmodule. De verdiepingsmodule is optioneel en kun je volgen in overleg met de trainster.

Hoe zorg je dat je uren kunt praten voor de klas zonder last van je stem te krijgen? Hoe vertel je je verhaal zo dat je de aandacht van de leerlingen vasthoudt en hoe zet je je stem en lichaam in om dit te bereiken? Waarom luisteren of kijken we naar sommige sprekers ‘beter’ dan naar andere sprekers? In de trainingen leren we je hoe je voor een groep je verhaal met overtuiging kan brengen zonder last van je stem te krijgen. De eerste workshop richt zich op de techniek van het gezond spreken en de basis presentatievaardigheden voor de klas en in de tweede workshop gaan we de geleerde stemtechnieken toepassen en dieper in op hoe je overkomt op de groep. Verder is er veel ruimte voor individuele vragen. 

De workshops worden verzorgd door Käthe Staallekker (logopedist, musical-actrice, docent-opleider). Käthe verzorgt, naast haar theaterwerk, al jaren trainingen en workshops aan professionele zangers, acteurs en beroepssprekers. Tevens is zij eigenaar van Het Stemhuis en is werkzaam als logopedist op de KNO Afdeling van het OLVG A’dam.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 10 okt 2023 | 7 nov 2023 |

Tijd: 15.00-17.00



Käthe Staallekker
Inschrijven

Stemgebruik en performance voor de klas

Gezond en effectief spreken.

Deze module bestaat uit één basismodule en één verdiepingsmodule. De verdiepingsmodule is optioneel en kun je volgen in overleg met de trainster.

Hoe zorg j... Lees meer


PRO1

2 Bijeenkomsten

10 oktober 2023

Door: Käthe Staallekker

Gespreksvaardigheden met ouders

Wil jij dat gesprekken met ouders een constructieve bijdrage leveren aan het leren en ontwikkelen van je leerlingen? Alleen lukt dat niet altijd of wil je er gewoon nog beter in worden? Dan is deze sessie iets voor jou.

We behandelen theorie maar deze staat altijd ten dienste van jouw praktijk. Ervaren en doen is dus een belangrijk onderdeel van deze sessie.

We gaan natuurlijk aan de slag met de basisvaardigheden maar daarnaast ook met o.a. deze onderwerpen:

  • verschillende type ouders – wat bedoel je hiermee?
  • je eigen communicatiestijl
  • hoe om te gaan met weerstand, emotie en grensoverschrijdend gedrag
  • specifieke onderwijsgesprekken zoals het driehoeksgesprek

Na de sessie ben je beter in staat om de regie te houden in een gesprek, zijn je gesprekken effectiever en maak je meer contact met de ouder. 

De scholing heeft vooral een praktisch karakter omlijst met een korte theoretische onderbouwing. 

Er wordt een eigen inbreng van de deelnemers verwacht. 

De scholing wordt verzorgd door Ilse Schoens, senior trainer bij HPC.

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 30 okt 2023 |

Tijd: 13.30-17.00



Ilse Schoens
Inschrijven

Gespreksvaardigheden met ouders

Wil jij dat gesprekken met ouders een constructieve bijdrage leveren aan het leren en ontwikkelen van je leerlingen? Alleen lukt dat niet altijd of wil je er gewoon nog beter in worden? D... Lees meer


PRO2

1 Bijeenkomst

30 oktober 2023

Door: Ilse Schoens

Urban Education

De Transformatieve School

In de mini-samenleving van een schoolklas in een grootstedelijke omgeving kunnen de sociale codes en culturele codes van leerlingen en docenten van elkaar verschillen. Bij zo’n mismatch bestaat het risico dat leerlingen de switch naar de schoolladder niet of onvoldoende maken en dat succes bij de klim uitblijft. Hoe ga je als docent om met leerlingen die opgroeien tussen botsende codes van thuis, school en straat? 

Iliass El Hadioui ontwikkelde de filosofie van de Transformatieve School en een bijbehorend programma voor scholen waarbij docenten leren omgaan met straatgedrag op school. In de Transformatieve School richt men zich op bewustmaking van de docent van de mechanismen die spelen bij diversiteit in de klas. Hoe kan je beter aansluiten tussen de verschillende codes in en buiten de school? 

Het Rijswijks Lyceum, Van Vredenburch College en de Johan de Witt Scholengroep zijn drie scholen die deelnemen aan het programma van de Transformatieve School. 

Tijdens jouw bezoek aan het Rijswijks Lyceum, Van Vredenburch College of Johan de Witt Scholengroep krijg je uitleg over de Transformatieve School. Hoe ziet dit in de praktijk eruit? Je voert een lesbezoek uit en blikt terug onder leiding van Jeroen Vrolijk, een van de docenten die deelnemen aan het programma van de Transformatieve School.

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 18 apr 2024 |

Tijd: ochtend



Jeroen Vrolijk
Inschrijven

Urban Education

De Transformatieve School

In de mini-samenleving van een schoolklas in een grootstedelijke omgeving kunnen de sociale codes en culturele codes van leerlingen en docenten van elkaar versc... Lees meer


PRO3

1 Bijeenkomst

18 april 2024

Door: Jeroen Vrolijk

Straatcultuur en media

Social media, smartphones en internet vormen voor jongeren tegenwoordig een dusdanig belangrijk onderdeel van hun leef- en belevingswereld, dat zij een strikt onderscheid tussen on- en offline nog maar in beperkte mate ervaren. Ook de context van de straat – waarmee veel jongeren zich in meer of mindere mate associëren – is als gevolg daarvan verworden tot een hybride werkelijkheid: een context waarin on- en offline dwars door elkaar heen lopen en in constante wisselwerking met elkaar verkeren.

Criminoloog Jeroen van den Broek neemt de deelnemers mee naar deze hybride straat en laat zien waarom deze wereld voor professionals die met jongeren werken van essentieel belang is voor het begrijpen en doorgronden van hun belevingswereld. Het doel van de bijeenkomst is om docenten meer straatcultuursensitief te maken, zodat zij straatgeoriënteerde leerlingen kunnen blijven bereiken, begrijpen en positief beïnvloeden.

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 16 jan 2024 |

Tijd: 15.00-17.00



Jeroen van den Broek
Inschrijven

Straatcultuur en media

Social media, smartphones en internet vormen voor jongeren tegenwoordig een dusdanig belangrijk onderdeel van hun leef- en belevingswereld, dat zij een strikt onderscheid tussen on- en of... Lees meer


PRO4

1 Bijeenkomst

16 januari 2024

Door: Jeroen van den Broek

Hoge verwachtingen en kansengelijkheid in Den Haag: van de stad naar de klas

Leer Den Haag kennen als multiculturele stad. Samen met het team van het HIP en Itai Cohn van de Stichting BBIS ga je op stap door Den Haag. Het doel van de Bewonerstour is het doorbreken van de onzichtbare muren tussen de Internationale wijken van Den Haag. Wil je meer leren over gelijke kansen, hoe deze term gelinkt is aan hoge verwachtingen en hoe je deze kennis kunt vertalen naar je dagelijkse lespraktijk?

Tijdens de Bewonerstour maken wij wandelend kennis met ouders en leerlingen uit verschillende wijken. Zij vertellen over hun ervaringen in Den Haag. Tussendoor worden we verwelkomd op verschillende plekken met een hapje en een drankje.

Na afloop gaan we met elkaar in gesprek over hoge verwachtingen en kansengelijkheid tijdens het onderwijscafé (PRO9). Samen met collega’s maken we vervolgens de concrete vertaling van deze theoretische concepten naar de dagelijkse lespraktijk in de Haagse grootstedelijke context.

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 19 apr 2024 |

Tijd: 16.30



Stichting BBIS
Inschrijven

Hoge verwachtingen en kansengelijkheid in Den Haag: van de stad naar de klas

Leer Den Haag kennen als multiculturele stad. Samen met het team van het HIP en Itai Cohn van de Stichting BBIS ga je op stap door Den Haag. Het doel van de Bewonerstour is het doorbreken... Lees meer


PRO5

1 Bijeenkomst

19 april 2024

Door: Stichting BBIS

Time management voor startende docenten

Tijdsmanagement: jouw eigen masterplan

In deze twee sessies draait het allemaal om het slim omgaan met je tijd. Het begint met begrijpen hoe iedereen zijn eigen tijd inricht. We kunnen van elkaar leren! Het is daarbij ook belangrijk om te beseffen welke overtuigingen je zelf hebt over werkdruk. We denken bijvoorbeeld vaak dat dringende dingen ook meteen belangrijk zijn, maar dat klopt niet altijd. 

Ook krijg je concrete tips om je tijd beter te managen. Gelukkig zijn er namelijk allerlei handige trucjes en methodes die je kunt gebruiken. Je gaat dus ook aan de slag gaan om zo uit te proberen wat voor jou werkt!

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 26 okt 2023 | 14 dec 2023 |

Tijd: 14.00-17.00



Antoinette Gillet
Inschrijven

Time management voor startende docenten

Tijdsmanagement: jouw eigen masterplan

In deze twee sessies draait het allemaal om het slim omgaan met je tijd. Het begint met begrijpen hoe iedereen zijn eigen tijd inricht. We kunnen v... Lees meer


PRO6

2 Bijeenkomsten

26 oktober 2023

Door: Antoinette Gillet

Intervisie voor zij-instroom

Deze module bestaat uit vier bijeenkomsten.

Als docent ontwikkel je een manier van werken die op dat moment bij jou past. Om nog beter te worden in je vak is het boeiend om gezamenlijk met andere docenten systematisch terug en vooruit te kijken.

Hoe werken collega’s? Hoe gaan zij om met ontwikkeldoelen die jij misschien ook hebt op het gebied van lesgeven? Welke mogelijkheden gebruiken zij als het anders loopt dan verwacht?

Dit soort vragen passen bij intervisie. Een methodiek waarbij jij gericht meedenkt met anderen en anderen met jou.

 

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Intervisie voor zij-instroom

Deze module bestaat uit vier bijeenkomsten.

Als docent ontwikkel je een manier van werken die op dat moment bij jou past. Om nog beter te worden in je vak is het boeiend om gezamenlijk m... Lees meer


PRO7

Data en tijdstip in overleg

Door: Haags Inductie Programma

Passend onderwijs - zorgleerlingen in Den Haag (webinar)

De Stichting Regionaal Samenwerkingsverband passend voortgezet onderwijs (SWVZHW) bestaat uit 17 schoolbesturen en ruim 55 scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het aanbieden van een passende onderwijsplaats voor 38.000 leerlingen in onze regio: Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. De term Samenwerkingsverband valt vaak in de scholen ook in combinatie met termen als passend onderwijs, O.P.P., speciaal onderwijs, maar ook BOVO en schoolondersteuner/consulent. Maar hoe verhouden deze zaken zich nu tot het Samenwerkingsverband en wat is voor jou als startende docent en wellicht zelfs als aankomend mentor belangrijk om te weten? 

Rob van Haren, directeur van het Samenwerkingsverband, helpt je op weg.

Aantal bijeenkomsten: 1

Data: 15 jan 2024 |

Tijd: 15.00-17.00



Rob van Haren
Inschrijven

Passend onderwijs - zorgleerlingen in Den Haag (webinar)

De Stichting Regionaal Samenwerkingsverband passend voortgezet onderwijs (SWVZHW) bestaat uit 17 schoolbesturen en ruim 55 scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs. Samen zijn zij ver... Lees meer


PRO8

1 Bijeenkomst

15 januari 2024

Door: Rob van Haren

Onderwijscafé: Starters aan het woord

Vind je het ook leuk om andere startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een bestuurder informeel van gedachten wisselen en laten horen hoe het is om als startende docent in de regio Den Haag te werken en tegen welke problemen je aanloopt? Kom dan naar de onderwijscafé’s van het HIP.

Tijdens de onderwijscafé’s is er gelegenheid om met verschillende mensen die betrokken zijn bij het opleiden van onze nieuwe onderwijstalenten te sparren over wat zoal speelt in onze Haagse regio. Voor elke bijeenkomst nodigen we een inspirerende spreker uit die iets te vertellen heeft over ons werkveld. Houd de website in de gaten voor de laatste update. Wij verheugen ons om jullie te ontmoeten.

Dit schooljaar zijn er twee onderwijscafés met als thema’s:

  • Tactisch omgaan met leerlinggedrag: goochelen met aandacht
  • Hoge verwachtingen en kansengelijkheid: van de stad naar de klas

Voor meer informatie kijk bij de modules PED 4 en PRO 5.

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 27 okt 2023 | 19 apr 2024 |

Tijd: 16.30-19.00



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Onderwijscafé: Starters aan het woord

Vind je het ook leuk om andere startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een be... Lees meer


PRO9

2 Bijeenkomsten

27 oktober 2023

Door: Haags Inductie Programma

Oriëntatie op mentoraat

Wat betekent het om mentor te zijn?
Wat wordt er van een mentor verwacht?
Wat moet een mentor weten en kunnen?
Hoe kun je jouw mentorleerlingen laten groeien? 

Als startende docent wordt er veel van jou gevraagd. Zeker als je ook mentor mag worden op jouw nieuwe school. 

Tijdens deze scholing zullen we met elkaar van gedachten wisselen over

  • Wat mentorschap betekent!
  • Wat houdt mentoraat nu precies in?
  • Welke taken vervult een mentor en welke taken niet (mandaat)?
  • Past zo’n taak als mentor bij mij en pas ik bij de taak?
  • Wat heb ik persoonlijk nodig om te groeien naar een betekenisvolle mentor?
  • Hoe kan ik als mentor veiligheid en zelfvertrouwen laten groeien door positieve groepsvorming?

Daarnaast komen de volgende onderwerpen aan bod

  • Dynamische driehoek (school – ouder – kind)
  • Loyaliteit
  • Van dramadriehoek naar groeidriehoek
  • Gesprekken voeren met mentorleerlingen en ouders

De scholing heeft vooral een praktisch karakter omlijst met een korte theoretische onderbouwing. 

Er wordt een eigen inbreng van de deelnemers verwacht. 

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 4 mrt 2024 | 9 apr 2024 |

Tijd: 13.30-17.00



Herberd Prinsen
Inschrijven

Oriëntatie op mentoraat

Wat betekent het om mentor te zijn?
Wat wordt er van een mentor verwacht?
Wat moet een mentor weten en kunnen?
Hoe kun je jouw mentorleerlingen laten groeien? 

Als startende docent wordt ... Lees meer


PRO10

2 Bijeenkomsten

4 maart 2024

Door: Herberd Prinsen

Training voor beginnende mentoren 

Hoe je als mentor het hart wordt van de leerlingbegeleiding 

Ben jij voor het eerste of tweede jaar mentor en zou jij meer handvatten en gereedschappen willen ontvangen om het mentoraat nog beter vorm te geven, dan is deze scholing iets voor jou.  

Als mentor ben je de verbindende spil in de begeleiding van leerlingen. Hoe geef je dat vorm? Hoe maak je verbinding met je leerlingen en zorg je voor een veilige sfeer? Hoe verzorg je een effectief mentoruur waarin maximaal geleerd en gewerkt wordt? 

Elke mentor heeft vaardigheden en kennis om een goede mentor te zijn. Steeds vaker is de mentor de verbindende spil in de begeleiding van de leerlingen en hun ouders. Veranderingen in de interne zorgstructuur zorgen voor een verschuiving van taken. De mentor zal toegerust moeten zijn om deze taken te kunnen verrichten, waardoor hij/zij minder snel leerlingen zal verwijzen naar zorgcoördinator, teamleiders of andere interne- dan wel externe hulpverleners. Dit alles vraagt investering in en van mentoren, die zich richt op het verbreden en aanscherpen van kennis, vaardigheden en attitude. 

Daarnaast wordt er aandacht besteed hoe je een mentoruur vorm kan geven. Hoe kan je verbinding maken met jouw leerlingen en zo snel mogelijk een veilige sfeer creëren waarin iedere leerling zichzelf mag en kan zijn?  

Daarnaast leren we jou hoe je met makkelijke en snel uitvoerende oefeningen, energizers, processen en werkvormen, doelen kunt bereiken. Waardoor het mentoruur misschien wel hét uur wordt waar leerlingen en jijzelf elke week naar uit kijken. 

In deze scholing komen onder andere de volgende onderwerpen uitgebreid in theorie en praktijk aanbod;  

  • Positieve groepsvorming hoe doe je dat? 
  • Communicatie- en coachingsvaardigheden 
  • Omgaan met verschillen 
  • Hoe bespreek je jouw leerlingen of jouw mentorklas in een leerling-bespreking?  
  • Welke taal en houding is passend in deze situaties? 

Tevens ervaren de deelnemers hoe je met makkelijk en snel uitvoerende oefeningen, energizers, processen en werkvormen de doelen kunt bereiken. Verder hoe je je als mentor snel en optimaal kunt verbinden met jouw mentorklas en de leerlingen onderling met elkaar, waardoor het mentoruur misschien wel hét uur wordt waar leerlingen elke week naar uit kijken. 

Aantal bijeenkomsten: 6

Data: 23 okt 2023 | 6 nov 2023 | 13 nov 2023 | 27 nov 2023 | 11 dec 2023 | 18 dec 2023 |

Tijd: 13.30-17.00



Joop Groenendijk
Inschrijven

Training voor beginnende mentoren 

Hoe je als mentor het hart wordt van de leerlingbegeleiding 

Ben jij voor het eerste of tweede jaar mentor en zou jij meer handvatten en gereedschappen willen ontvangen om het mentoraat ... Lees meer


PRO11

6 Bijeenkomsten

23 oktober 2023

Door: Joop Groenendijk

Schoolblocks Online Trainingsmodules

On-demand programma

Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.

Welke modules zijn in 2023-2024 online beschikbaar?

  • Basis ICT in de klas 
  • ICT de leerling in beeld 
  • Formatief handelen 
  • De zes rollen van de docent 
  • Hoe schrijf ik een portfolio

Startende docenten en hun begeleiders kunnen van alle modules gebruik maken. In het komend schooljaar worden er nog meer modules ontwikkeld en toegevoegd aan de on-demand omgeving in LessonUp.

Deze online modules zijn bedoeld voor:

  • Deeltijd studenten die niet bij de praktijkdagen aanwezig kunnen zijn.
  • Voltijd studenten die zich als aanvulling op de praktijkdagen in bepaalde onderwerpen willen verdiepen. Let op: deelname aan de praktijkdagen is verplicht; de online modules zijn geen vervanging hiervan!
  • Zij-instromers die in dienst zijn op een VO school
  • Startende docenten die in hun inductiefase zitten

Het on-demand programma en je portfolio

Voor alle studenten geldt dat de on-demand modules helpen bij het maken van je portfolio: iedere module heeft opdrachten die je kunt verwerken in je portfolio, en er is een specifieke module: hoe maak ik een portfolio?

Hoe maak ik gebruik van het on-demand programma?

Om de modules via LessonUp te kunnen volgen, heb je een voucher nodig.

De code ontvang je via de mail nadat je je hebt ingeschreven.

De instructie over het gebruik van het on-demand programma kun je hier bekijken: https://youtu.be/PTgLmMBJcLQ

Aantal bijeenkomsten:

Data: On-demand

Tijd:



Schoolblocks TTT
Inschrijven

Schoolblocks Online Trainingsmodules

On-demand programma

Een aantal van de praktijkmodules van de Haagse opleidingsscholen voor VO kun je digitaal volgen.

Welke modules zijn in 2023-2024 online beschikbaar?

  • Basis ICT in... Lees meer

TTT1

On-demand

Door: Schoolblocks TTT

Intervisie schoolopleiders

Voor Schoolopleiders: intervisie organiseren voor je Werkplekbegeleiders 

Als schoolopleider wil je graag dat werkplekbegeleiders met en van elkaar leren. Hoe organiseer je dit, en hoe geef je dit ook inhoudelijk vorm, zodat jouw WPB’ers deze momenten als zinvol ervaren?

Tijdens vier middagen, verdeeld over het cursusjaar plan en bereid je de intervisiemomenten met je WPB’ers inhoudelijk en organisatorisch voor. We proberen nieuwe vormen uit, en bespreken hoe we die vormen naar eigen hand kunnen zetten. Ook blikken we terug op de intervisiemomenten die geweest zijn. De volgende onderwerpen/activiteiten staan in deze sessies centraal:

  • Verschillende intervisievormen (alles behalve de incidentmethode) verkennen en oefenen. 
  • Begeleiden aan de hand van morele dilemma’s die WPB-ers en/of docenten ervaren 
  • Mogelijkheden om literatuur/concepten/werkmodellen in te brengen in de begeleiding van startende docenten/studenten.

Aantal bijeenkomsten: 4

Data: 24 okt 2023 | 19 dec 2023 | 15 feb 2024 | 14 mrt 2024 |

Tijd: 13.30-17.00



Gaby Zwarts TTT
Inschrijven

Intervisie schoolopleiders

Voor Schoolopleiders: intervisie organiseren voor je Werkplekbegeleiders 

Als schoolopleider wil je graag dat werkplekbegeleiders met en van elkaar leren. Hoe organiseer je dit, en hoe g... Lees meer


TTT2

4 Bijeenkomsten

24 oktober 2023

Door: Gaby Zwarts TTT

Beeldcoaching Startende Collega’s

De kunst van het kijken is de kunst van het zien

Beeldcoaching is een krachtige manier om collega’s te ondersteunen in hun ontwikkeling tot (startbekwame) docent. Op beelden van lessen is zowel voor de begeleider als de docent veel te zien.

Waar kijk je naar? En wat zie je dan? En wat doe je met die informatie?

Als je als schoolopleider videobeelden van de lessen van de docent wilt gaan gebruiken in je coaching én daar een groot effect mee wilt bereiken is deze cursus passend bij jou.

We gebruiken beelden uit jouw dagelijkse praktijk als schoolopleider en koppelen die aan coachings- en begeleidingsvaardigheden.

In vijf dagdelen gaan we van kijken naar zien.

Aantal bijeenkomsten: 5

Data: 23 jan 2024 | 13 feb 2024 | 12 mrt 2024 | 2 apr 2024 | 23 apr 2024 |

Tijd: 14.30-17.30



Karin Ephraim TTT
Inschrijven

Beeldcoaching Startende Collega’s

De kunst van het kijken is de kunst van het zien

Beeldcoaching is een krachtige manier om collega’s te ondersteunen in hun ontwikkeling tot (startbekwame) docent. Op beelden van lessen i... Lees meer


TTT3

5 Bijeenkomsten

23 januari 2024

Door: Karin Ephraim TTT

Onderwijscafé: Coaches aan het woord

Vind je het ook leuk om andere coaches en begeleiders van startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje? Wil je een keer met een bestuurder informeel van gedachten wisselen en laten horen hoe het is om als coach en docentbegeleider in de regio Den Haag te werken en tegen welke problemen je aanloopt? Kom dan naar de onderwijscafé’s van het HIP.

Tijdens de onderwijscafé’s is er gelegenheid om met verschillende mensen die betrokken zijn bij het opleiden van onze nieuwe onderwijstalenten te sparren over wat zoal speelt in onze Haagse regio. Voor elke bijeenkomst nodigen we een inspirerende spreker uit die iets te vertellen heeft over ons werkveld. Houd de website in de gaten voor de laatste update. Wij verheugen ons om jullie te ontmoeten.

Dit schooljaar zijn er twee onderwijscafés met als thema’s:

  • Tactisch omgaan met leerlinggedrag: goochelen met aandacht
  • Hoge verwachtingen en kansengelijkheid: van de stad naar de klas

Voor meer informatie kijk bij de modules PED 4 en PRO 5. 

Aantal bijeenkomsten: 2

Data: 27 okt 2023 | 19 apr 2024 |

Tijd: 16.30-19.30



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Onderwijscafé: Coaches aan het woord

Vind je het ook leuk om andere coaches en begeleiders van startende docenten in de regio te ontmoeten en informeel ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje?... Lees meer


TTT4

2 Bijeenkomsten

27 oktober 2023

Door: Haags Inductie Programma

Koppeltraject Coaching van startende collega's

Als coach in je school ontwikkel je een manier van werken met startende collega’s die op dat moment bij jou past. Om beter te worden in je vak is het boeiend om bij collega’s te kijken en collega’s mee te laten kijken in jouw dagelijkse coaching praktijk. Hoe coachen andere collega’s starters? Hoe gaan zij om met ontwikkeldoelen en vraagstukken die jij hebt op dit gebied? Welke mogelijkheden gebruiken zij als het anders loopt dan verwacht?

Dit soort vragen passen bij een koppeltraject. Wij koppelen jou op basis van jouw ondersteuningsvraag aan een expert van een van de Haagse scholen die je gericht advies en feedback geeft en je zo helpt bij je ontwikkeling als coach van startende collega’s.

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Koppeltraject Coaching van startende collega's

Als coach in je school ontwikkel je een manier van werken met startende collega’s die op dat moment bij jou past. Om beter te worden in je vak is het boeiend om bij collega’s te kijken en... Lees meer


BTT1

Data en tijdstip in overleg

Door: Haags Inductie Programma

Koppeltraject Inductie

Het lerarenberoep is een leuk, maar ook ingewikkeld beroep. Er is tijd nodig om dit beroep te leren. Goede begeleiding van startende leraren is daarbij belangrijk, want te vaak verlaten startende docenten na vijf jaar alweer het onderwijs. Daarom is er helaas ook binnen de Haagse regio sprake van een groeiend kwalitatief en kwantitatief lerarentekort. 

Op gezette tijden is het goed het bestaande inductietraject weer eens tegen het licht te houden. Wat doen we goed, wat zouden we kunnen aanscherpen en wat ontbreekt er nog? Wat zijn successen, wat zijn knelpunten? Wat mag/moet aangescherpt of ontwikkeld worden? Hoe staat het met de omzetting van papier naar praktijk? In hoeverre is het inductietraject geborgd? Voldoet het nog aan de nieuwe kaders van Samen Opleiden en Inductie?

Wil jij als school aan de slag met inductie of wil jij je inductieprogramma verder verdiepen of verbreden? Wij koppelen jou op basis van jouw ondersteuningsvraag aan experts van één van de Haagse scholen die je gericht advies en feedback geven en je zo helpen bij de ontwikkeling van jullie inductieprogramma.

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Koppeltraject Inductie

Het lerarenberoep is een leuk, maar ook ingewikkeld beroep. Er is tijd nodig om dit beroep te leren. Goede begeleiding van startende leraren is daarbij belangrijk, want te vaak verlaten s... Lees meer


BTT2

Data en tijdstip in overleg

Door: Haags Inductie Programma

Individueel coachingstraject

Een leraar heeft een uitdagend en verantwoordelijk beroep. Soms is het fijn om als starter of als begeleider van starters te sparren met een Haagse onderwijsexpert die een bredere blik heeft dan op het onderwijs alleen. 

Als startende docent of begeleider van starters kan je gebruikmaken van individuele coachingstrajecten. De coaches van het Haags Inductie Programma zijn ervaren en gecertificeerd en gaan graag gezamenlijk met jou aan de slag. 

De coaches zijn thuis in het begeleiden van starters op het gebied van: 

Didactiek

  • activerende didactiek
  • Differentiëren
  • ICT
  • Talentontwikkeling

Pedagogiek

  • Klassenmanagement
  • Recht doen aan verschillen

Professionele bekwaamheid

  • Energiemanagement
  • Loopbaanvragen en loopbaanontwikkeling
  • Preventie van uitval

Professionalisering

De coachingstrajecten zijn gratis. Schrijf je in en dan neemt ons team binnen één week contact met je op om een passende coach voor je te vinden voor een individueel traject.

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Haags Inductie Programma
Inschrijven

Individueel coachingstraject

Een leraar heeft een uitdagend en verantwoordelijk beroep. Soms is het fijn om als starter of als begeleider van starters te sparren met een Haagse onderwijsexpert die een bredere blik he... Lees meer


BOW1

Data en tijdstip in overleg

Door: Haags Inductie Programma

Begeleiding langstudeerders HBO

Ben je al aan het werk als docent maar heb je je bevoegdheid nog niet gehaald? Het combineren van werken en studeren voor een bevoegdheid als 2e graads docent valt inderdaad niet altijd mee. 

In het schooljaar 2023-2024 zijn er diverse trajecten bij het Haags Inductie Programma om ondersteuning te krijgen bij het afronden van je studie. Er is hulp voor:

  • het verzamelen en presenteren van bewijsmateriaal en schrijven van een portfolio
  • het laten valideren van opgedane werkervaring als docent
  • het organiseren van te drukke werkweken
  • het leggen van contacten met de juiste personen bij de opleidingsinstituten
  • het uitwisselen met andere studenten en bespreken van casussen

Schrijf je in voor deze module als je dit schooljaar stappen wilt zetten om je bevoegdheid alsnog te halen. Allicht kom je zelfs in aanmerking voor een verkort traject zodat je dit schooljaar nog het briefje kunt halen. Na inschrijving gaat ons team kijken welke route het beste bij jou past: een individueel traject, een groepstraject of een combinatie ervan.

Binnen één week nemen we contact met je op voor een eerste kennismaking.

De trainingen worden begeleid door Damian McCrossan en Diana van den Driessche van de Hogeschool Rotterdam. 

Aantal bijeenkomsten:

Data: Data en tijdstip in overleg

Tijd:



Damian McCrossan
Inschrijven

Begeleiding langstudeerders HBO

Ben je al aan het werk als docent maar heb je je bevoegdheid nog niet gehaald? Het combineren van werken en studeren voor een bevoegdheid als 2e graads docent valt inderdaad niet altijd m... Lees meer


BOW2

Data en tijdstip in overleg

Door: Damian McCrossan

Begeleiding langstudeerders WO

Nu die bevoegdheid nog…

Het combineren van werken en studeren voor een eerstegraads bevoegdheid valt niet altijd mee. In vier bijeenkomsten van anderhalf uur wordt in samenwerking met het ICLON extra ondersteuning geboden aan studenten die moeite hebben om dat felbegeerde diploma te halen. 

De bijeenkomsten zijn voor docenten die bij het ICLON of bij een ander WO instituut de opleiding tot eerstegraads docent volgen. Afhankelijk van de thematiek die speelt bij de deelnemers kan worden gesproken over veel voorkomende moeilijkheden zoals time management of bijvoorbeeld faalangst. Ook is er aandacht voor praktische stimulansen zoals samenwerken en deadlines afspreken. 

Op basis van een individueel intakegesprek wordt gekeken of er naast deze groepsbijeenkomsten een individueel traject nodig en mogelijk is.

Deze module bestaat uit vier bijeenkomsten (eventueel ook een individueel traject). Tussentijdse instroom is mogelijk in overleg.

Aantal bijeenkomsten: 4

Data: 12 okt 2023 | 14 dec 2023 | 1 feb 2024 | 14 mrt 2024 |

Tijd: 15.00-17.00



Evelien Stoutjesdijk
Inschrijven

Begeleiding langstudeerders WO

Nu die bevoegdheid nog…

Het combineren van werken en studeren voor een eerstegraads bevoegdheid valt niet altijd mee. In vier bijeenkomsten van anderhalf uur wordt in samenwerking met he... Lees meer


BOW3

4 Bijeenkomsten

12 oktober 2023

Door: Evelien Stoutjesdijk