Coaching/ begeleiding op de werkplek

Coaching

Als startende docent of begeleider van starters kan je gebruikmaken van individuele coachingstrajecten. De coaches van het Haags Inductie Programma zijn ervaren en gecertificeerd en gaan graag gezamenlijk met jou aan de slag.

De coaches zijn thuis in het begeleiden van starters op het gebied van:

Didactiek

  • Activerende didactiek
  • Differentiëren
  • ICT
  • Talentontwikkeling

Pedagogiek

  • Klassenmanagement
  • Recht doen aan verschillen

Professionele bekwaamheid

  • Energiemanagement
  • Loopbaanvragen en loopbaanontwikkeling
  • Preventie van uitval

Professionalisering

Coaches

Anneke Pronk



Anneke Pronk

Mijn naam is Anneke Pronk, ik ben 51 jaar en nu een jaar of 6 werkzaam als NT2 docent op de ISK afdeling van het Diamantcollege, een VMBO school in Mariahoeve.

Sinds mijn 21e sta ik voor de klas. Met 23 jaar ervaring in het Speciaal Onderwijs weet ik alles van goed klassenmanagement, voorspelbaarheid, de kracht van herhaling en gestructureerd werken. Ik heb ondervonden hoe bruikbaar deze vaardigheden zijn op het VMBO en ik deel mijn kennis graag met jou! Als werkplekbegeleider, begeleider nieuwe docenten en schoolopleider heb ik mij verdiept in de theorie en de modellen van het coachen.

Sinds kort ben ik inzetbaar voor het HIP.  Wanneer we weten welk traject je kiest (beeldcoaching, of liever lesbezoeken met nagesprekken) gaan we op zoek naar jouw kernkwaliteiten en hoe we deze in kunnen zetten om belemmeringen op te lossen. Goed luisteren, veiligheid en openheid zijn belangrijke thema’s voor mij.

Anneke Pronk

Mijn naam is Anneke Pronk, ik ben 51 jaar en nu een jaar of 6 werkzaam als NT2 docent op de ISK afdeling van het Diamantcollege, een VMBO school in Mariahoeve.

Sinds mijn 21e sta ik voor... Lees meer


Ed Hamwijk



Ed Hamwijk

Na mijn studie biologie en wat omzwervingen langs verschillende middelbare scholen, ben ik in 1989 begonnen als docent biologie op het Hofstad Lyceum (toen nog Sint Jans College). Inmiddels geef ik daar met veel plezier 34 jaar biologielessen.

Daarnaast ben ik als schoolopleider betrokken bij het opleiden en coachen van stagiairs en startende docenten. Gelukkig is er op dat gebied veel veranderd, vergeleken met mijn eigen beginjaren. Mijn begeleiding als starter was niet meer dan 'hier is je rooster, hier is je sleutel en veel succes'. 

Nu gebruik ik mijn ervaring en kennis om startende docenten als coach te kunnen ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling in dit mooie maar complexe beroep.

Ed Hamwijk

Na mijn studie biologie en wat omzwervingen langs verschillende middelbare scholen, ben ik in 1989 begonnen als docent biologie op het Hofstad Lyceum (toen nog Sint Jans College). Inmidde... Lees meer


Esther Knol



Esther Knol

Mijn carrière begon ooit als dansdocent. In 2001 ben ik het voortgezet onderwijs ingerold en ben sinds 2010 werkzaam als afdelingsleider, waarvan de laatste zeven jaar op Lyceum Ypenburg. 

Mijn passie ligt in het begeleiden van leerlingen en collega’s door middel van coaching en heb hiervoor verschillende opleidingen gevolgd.  Via gesprekken en systemisch werken gaan we samen op zoek naar de essentie van de coachvraag en zoeken we een weg om jouw potentieel aan te boren of inzicht te verkrijgen. 

Mensen die zoeken naar de juiste balans, grip willen krijgen op kwaliteiten, vaardigheden en belastbaarheid, oude patronen willen doorbreken, nieuwe uitdagingen willen aangaan, of bepaalde situaties willen onderzoeken, begeleid ik graag verder. 

Ik begeleid in een veilige setting met jouw coachvraag als uitgangspunt. We monitoren samen of we goed op weg zijn.

Esther Knol

Mijn carrière begon ooit als dansdocent. In 2001 ben ik het voortgezet onderwijs ingerold en ben sinds 2010 werkzaam als afdelingsleider, waarvan de laatste zeven jaar op Lyceum Ypenburg.... Lees meer


Job Bosma



Job Bosma

Na een aantal jaar buiten het onderwijs te hebben gewerkt, met een HTS achtergrond, werk ik nu in het voortgezet onderwijs.
 
Ik heb altijd op scholen in de regio Haaglanden gewerkt als leraar exacte vakken. Daarbij heb ik vaak een stagiair bij me gehad die ook het mooiste vak dat een mens kan hebben wilde leren. Ik beschouw een leraar als iemand met twee opleidingen: de vakinhoudelijke en de pedagogische.
 
Als BOS en coach wil ik bereiken dat collega’s: Starters, herintreders en docenten “die het even kwijt zijn” leren op een prettige manier en met zelfvertrouwen les te geven. Ik ga graag het gesprek met je aan om te bekijken hoe jij jouw persoonlijke stijl van lesgeven kunt ontwikkelen of versterken.

Job Bosma

Na een aantal jaar buiten het onderwijs te hebben gewerkt, met een HTS achtergrond, werk ik nu in het voortgezet onderwijs.
 
Ik heb altijd op scholen in de regio Haaglanden gewerkt als... Lees meer

Joukje Dam



Joukje Dam

Naast ruime onderwijservaring als docent Nederlands en NT2 op het Edith Stein College, ben ik sinds 2013 gecertificeerd coach en werk ik met leerlingen, docenten en leidinggevenden in het Haagse onderwijs.

Daarnaast leid ik nieuwe coaches op bij het Co-Active Training Institute. Thema’s waar ik veel op coach, zijn energiemanagement, leiderschaps- en loopbaanvragen. En soms -regelmatig zelfs- vallen die drie samen.

Gecoacht worden is geen achterover hangen, maar een actief proces waar je jezelf centraal durft te stellen. We ontwerpen het proces samen en checken regelmatig of we op de gewenste koers liggen. Ik ben tevreden over een coachtraject als het natuurlijk aanvoelde en toch heel impactvol is geweest.

Joukje Dam

Naast ruime onderwijservaring als docent Nederlands en NT2 op het Edith Stein College, ben ik sinds 2013 gecertificeerd coach en werk ik met leerlingen, docenten en leidinggevenden in het... Lees meer


Judith Peterse



Judith Peterse

Al jaren werk ik met veel plezier in het onderwijs. Op dit moment voel ik me als een vis in het water in mijn werk van docent, mentor en coördinator waarbij ik verantwoordelijk ben voor de begeleiding van (beginnende) docenten, (beginnende) mentoren en leerlingen van mijn afdeling. Daarnaast ben ik ook coach. Bij mij kun je bijvoorbeeld terecht als je het gevoel hebt dat je vastloopt, als je merkt dat de balans werk-privé niet zo is zoals je die zou willen, als je op een kruispunt in je leven staat of als je gericht wilt werken aan je persoonlijke ontwikkeling. In mijn coachpraktijk passeren allerlei mensen uit het onderwijsveld, van docenten in opleiding tot schoolleiders. 

Bij coaching kies ik regelmatig voor de oplossingsgerichte benadering. Daarbij ben ik van vele markten thuis; TA, systemisch werken, ACT, voice dialogue, de lichaamsgerichte aanpak en mindfulness zitten bijvoorbeeld in mijn repertoire. 

Wat ik het allerbelangrijkste vind is dat je je snel op je gemak voelt. Mijn kracht is het creëren van een veilige sfeer waarin jij en ik aan de slag gaan, met beide benen op de grond en met een vleugje humor. Zo komen we samen tot de kern en vinden we uit hoe jij weer verder op weg kunt.  

Ik ben getrouwd en we hebben drie kinderen. In mijn vrije tijd sport ik graag, ik wandel in landen als Noorwegen en Schotland, hou van muziek maken, naar films kijken en van onder de mensen zijn. 

Individueel coachtraject

We beginnen met een intakegesprek zodat we goed kunnen kennismaken. Daarnaast komt aan de orde hoe we te werk zouden kunnen gaan; duidelijk wordt wat jij van mij kunt verwachten en wat ik van jou kan vragen. We verkennen alvast waar jouw mogelijke doelen of vragen liggen.

Tijdens het tweede gesprek gaan we nader in op jouw specifieke doelen of coachvraag. We schatten in hoeveel gesprekken nodig zijn om tot gewenste resultaten te komen. Mijn ervaring is dat we met vijf tot zeven bijeenkomsten aardig in de goede richting komen. 

Denk je na het lezen van dit stukje dat ik iets voor je kan betekenen, aarzel niet en meld je aan via HIP.

Judith Peterse

Al jaren werk ik met veel plezier in het onderwijs. Op dit moment voel ik me als een vis in het water in mijn werk van docent, mentor en coördinator waarbij ik verantwoordelijk ben voor d... Lees meer


Nicole Aarnoudse



Nicole Aarnoudse

Mijn naam is Nicole Aarnoudse.  Na bijna 20 jaar gewerkt te hebben in het cluster 4 basisonderwijs en het SBO heb ik de overstap gemaakt naar het Praktijkonderwijs. Dat was een mooie uitdaging. Met veel plezier geef ik inmiddels 5 jaar les aan de 3e jaars leerlingen en begeleid ik mijn leerlingen in hun stage. Daarnaast ben ik schoolopleider. Ik begeleid bij ons op het Praktijkcollege Zoetermeer startende leerkrachten, stagiaires en collega's in opleiding. 

Elke dag in het PrO  is anders; hoe je daar als startende leerkracht mee omgaat en hoe je je daarop moet voorbereiden? Daar wil ik je graag bij helpen!

Nicole Aarnoudse

Mijn naam is Nicole Aarnoudse.  Na bijna 20 jaar gewerkt te hebben in het cluster 4 basisonderwijs en het SBO heb ik de overstap gemaakt naar het Praktijkonderwijs. Dat was een mooie uitd... Lees meer


Ronald van Eijk



Ronald van Eijk

Als je voor de klas staat is geen dag hetzelfde en dat weet elke docent maar al te goed. Ook ben je nooit uitgeleerd in ons dynamische vakgebied dat aan zowel grote- als kleine veranderingen onderhevig is. Week in- week uit.  

Al ruim 15 jaar ben ik docent Engels. En daarnaast o.a. natuurlijk ook mentor, stagebegeleider en BOS’ser want het docentschap is (en vraagt) zoveel meer dat alleen lesgeven.  Naast mijn eigen behoefte aan blijven ontwikkelen is het iedere keer weer van grote meerwaarde om
te sparren met collega's en/of een coach in te schakelen wanneer nodig. Zo zorg ik ervoor dat ik fit blijf voor het invulling geven aan mijn mooie baan.  

Met de ervaring die ik de afgelopen jaren heb opgebouwd kan ik samen met jou kijken hoe ook jij zo optimaal invulling kunt geven aan het prachtige vak van docentschap.

Ronald van Eijk

Als je voor de klas staat is geen dag hetzelfde en dat weet elke docent maar al te goed. Ook ben je nooit uitgeleerd in ons dynamische vakgebied dat aan zowel grote- als kleine veranderin... Lees meer


Sytske Damsma



Sytske Damsma

Sinds 1994 ben ik werkzaam in het onderwijs. Als startende docent moest ik mijn weg zien te vinden; mijn identiteit ontwikkelen en mijn kracht ontdekken. Dat is gelukt. Een prachtige en uitdagende reis heeft mij via het MBO Toerisme en Recreatie, MBO Mode en Kleding, pedagoog op een internationaal internaat voor expat jongeren en de Politie Academie, 13 jaar geleden naar  het Edith Stein College gevoerd. Momenteel ben ik docent Engels, coördinator Internationale Schakelklassen Engels, mentor, leerwerkplek begeleider, Co-Active Coach en binnenkort schoolopleider.

Ik kan goed luisteren, aanmoedigen en anderen in hun kracht zetten door kwaliteiten te benadrukken en te versterken. Door mijn ervaring in het coachen van jongeren tot en met volwassenen ben ik in staat krachtige vragen te stellen. Ik ben goed in het leren stellen van prioriteiten en in balans komen, geruststellen. Begeleiden in de zoektocht naar de kern en altijd met behoud van het gevoel van eigenwaarde.  Ik kan vanuit verschillende invalshoeken kijken en kan het overzicht bewaren. Hierbij vind ik het belangrijk de randvoorwaarden van veiligheid, rust en ruimte te waarborgen. Mijn overtuiging is dat door middel van coaching jij zelf er achter komt wat je al in je hebt. En hoe je jezelf uitdaagt te zoeken naar je eigen oplossingen en er mee aan het werk gaat. 

Sytske Damsma

Sinds 1994 ben ik werkzaam in het onderwijs. Als startende docent moest ik mijn weg zien te vinden; mijn identiteit ontwikkelen en mijn kracht ontdekken. Dat is gelukt. Een prachtige en u... Lees meer


Wouter Böhmers



Wouter Böhmers

Ik ben Wouter Böhmers. Ik ben 36 jaar. Als docent LO heb ik op basisscholen, praktijkonderwijs en het VMBO lesgegeven. Sinds 2011 ben ik werkzaam op het Diamant College als docent LO en interne coach voor beginnende en zittende docenten. Gedurende de jaren heb ik opleidingen gevolgd als individueel coach, beeldcoach (SVIB) en heb ik mijn master psychologie voor professionals, met de specialisatie coaching afgerond.

Mijn ervaring met lessen of klassen die niet naar behoren verlopen, is dat de oplossing vaak bij de docent zelf ligt. Ongemerkt tonen wij gedrag, waar wij ons niet bewust van zijn, zoals specifiek oogcontact, intonatie naar leerlingen, positionering in de klas, enzovoorts. Ik ben bevlogen geraakt van de kracht van beeldcoaching. Door het gebruik van beelden in de coaching komen coachees vaak snel tot praktische en effectieve oplossingen. Immers liegen de beelden nooit.

Coaching is pas daadwerkelijk effectief, wanneer er een basis van vertrouwen is. Hier zullen wij actief aan werken, zodat de coachee zich optimaal kan ontwikkelen.  

Wouter Böhmers

Ik ben Wouter Böhmers. Ik ben 36 jaar. Als docent LO heb ik op basisscholen, praktijkonderwijs en het VMBO lesgegeven. Sinds 2011 ben ik werkzaam op het Diamant College als docent LO en i... Lees meer




Schrijf je in voor een cursus