Populierstraat 109, 2565 MK Den Haag 070 364 88 08
StudentenDocentenOpleiders

Begeleiding

Het programma van het Haags Inductie Programma is tweeledig:

  • professionaliseringstrajecten gericht op het ondersteunen van de starters en hun begeleiders
  • begeleiding bij beroepsbeoefening op de werkplek.

Een leraar heeft een uitdagend en verantwoordelijk beroep. Soms is het fijn om als starter of als begeleider van starters te sparren met een Haagse onderwijsexpert die een bredere blik heeft dan op het onderwijs alleen. Alle trajecten gericht op “begeleiding op de werkplek” bieden ruimte voor maatwerk.   

Als startende docent kun je gebruik maken van individuele coachingstrajecten en intervisiebijeenkomsten. De coaches van het Haags Inductie Programma zijn ervaren en gecertificeerd en gaan graag gezamenlijk met jou aan de slag. Lees hieronder meer over hun specialisaties. 

 

Als begeleider van starters is er ook een mogelijkheid om te sparren met ervaren schoolopleiders/BOSsen. Er is een breed begeleidingsaanbod beschikbaar in de vorm van koppeltrajecten, intervisiebijeenkomsten en PLG’s.  

Informeel leren voor starters en hun begeleiders vindt plaats tijdens netwerkbijeenkomsten: de onderwijscafé’s.

Wil je meer informatie over de trajecten? Klik dan op de titel van het traject in de leerlijn hieronder. Ben je op zoek naar professionaliseringstrajecten (webinars, modules)? Bekijk dan ons professionaliseringsprogramma.

Deelname is gratis.

Schrijf je in.


 

 



Joukje Dam

Naast ruime onderwijservaring als docent Nederlands en NT2 op het Edith Stein College, ben ik sinds 2013 gecertificeerd coach en werk ik met leerlingen, docenten en leidinggevenden in het Haagse onderwijs.

Daarnaast leid ik nieuwe coaches op bij het Co-Active Training Institute. Thema’s waar ik veel op coach, zijn energiemanagement, leiderschaps- en loopbaanvragen. En soms -regelmatig zelfs- vallen die drie samen.

Gecoacht worden is geen achterover hangen, maar een actief proces waar je jezelf centraal durft te stellen. We ontwerpen het proces samen en checken regelmatig of we op de gewenste koers liggen. Ik ben tevreden over een coachtraject als het natuurlijk aanvoelde en toch heel impactvol is geweest.


 

Tommer Franken       

Mijn naam is Tommer Franken, 37 jaar, vader van twee dochters met wie ik graag buiten ben.  Als schoolopleider houd ik me bezig met het coachen van docenten. Humor, plezier, betrokkenheid en goed onderwijs voor leerlingen typeren mij. Na het speciaal basisonderwijs ben ik na wat omzwervingen beland op de Johan de Wittscholengroep in Den Haag. 

Ik geef vanaf 2008 geschiedenis aan verschillende niveaus. Naast het geven van geschiedenis houd ik me bezig met het opleiden van startende docenten en studenten. Ik verzorg groepstrainingen en individuele coaching.  Ik houd ervan om mensen uit te dagen een zo goed mogelijke docent te worden.


 

Sjoerd de Groot

Hoewel ik na mijn studie sociale psychologie in eerste instantie het bedrijfsleven in ben gegaan, kwam ik er snel achter dat mijn grootste passie in het onderwijs ligt. Ik ben dan ook de docentenopleiding maatschappijleer gaan volgen.

Een van de dingen die mij het meest intrigeert in het onderwijs, is de groepsdynamiek in klassen en de kunst om daarmee om te gaan. Dit heeft mij er na zeven jaar lesgeven toe gedreven om de opleiding tot videocoach (SVIB) te gaan volgen. Ik help docenten graag om de soms zo ongrijpbaar lijkende dynamiek in een klas te ontrafelen.

Samen gaan we op zoek naar de antwoorden op de vraag wat je als docent kunt veranderen om leerlingen en klassen in de leerstand te krijgen. Met behulp van videobeelden wordt snel inzicht verkregen en kan gericht gewerkt worden aan verbetering. Veiligheid en openheid zijn voor mij het belangrijkste in een coachtraject. Vanuit deze basis ontstaan de mooiste ontwikkelingen.

© 2023 Knijnenburg Producties