PED4b - Goochelen met aandacht: het vervolg


Startdatum: 19 maart 2024

Tijd: 16.00–17.30


Aandacht geven is een vorm van strelen,
Geen aandacht geven is een vorm van slaan.
Wat je aandacht geeft groeit.

Aan deze zinnetjes zie je dat aandacht een fundamenteel begrip is voor iedereen die opvoedt. Aandacht vragen, aandacht trekken, aandacht geven en aandacht krijgen is kenmerkend voor de dagelijkse interactie tussen een leerkracht en een leerling. Lesgeven is een gerichte vorm van aandacht geven. Een leraar lijkt soms op een goochelaar: hij maakt contact, richt de aandacht, verplaatst de aandacht.

Maar leerlingen kunnen vaak beter goochelen dan leraren. Zij goochelen de aandacht weg van de plek of het onderwerp dat werkelijk om draait. Door ‘slim’ (tactisch) om te gaan met wat je, als docent, wel en wat je geen aandacht geeft, kun je (bijvoorbeeld) escalatie van een conflict voorkomen. Je brengt je het conflict in een rustiger vaarwater en blijft in contact.

In Goochelen met aandacht: het vervolg gaan we het ‘goochelen’ toepassen op bekende situaties in het klaslokaal. We gaan onder andere hebben over:

  • opstarten van een les;
  • hoe krijg je de leerlingen stil? (72 manieren, klassenmanagement);
  • hoe ga je om met onderbrekingen tijdens de uitleg? (goochelen met een hele klas);
  • het verschil tussen lastig en belangrijk (storend) gedrag;
  • goochelen met de passieve leerling (en hun motivatie).



Bas Jacobs


Inschrijven