DID5a - Formatief handelen in de klas


Deze bijeenkomst bestaat uit 1 bijeenkomst

Startdatum: 7 december 2023

Tijd: 15.30-17.30


Niet toetsen om te scoren, maar toetsen om te leren 

Vind je ook dat er veel te veel toetsen afgenomen worden? Voel je aan dat jouw leerlingen meer bezig zijn met scoren dan dat ze daadwerkelijk aan het leren zijn? Het kan anders! Deze lezing geeft een visie van toetsing die de ontwikkeling en motivatie van leerlingen stimuleert: en dus niet belemmert. 

Wat bespreken we? 

We benaderen toetsing niet als technische hindernis, maar als een kans! Samen onderzoeken we hoe we toetsing tot een waardevol onderdeel van het leerproces kunnen maken. Door toetsing te benaderen als waardevolle data kunnen we zinvolle vervolgacties ondernemen. Tegelijk is verandering complex: hoe stellen we verankerde ideeën over toetsing ter discussie? 

Deze lezing omvat: 

  • Het evalueren van de huidige situatie: Hoe toetsen we nu, waarom en wat zijn de resultaten? 
  • Het bouwen van een frisse visie op toetsing, gericht op leren in plaats van presteren. 
  • Het herinrichten van ons toetsproces: we verzamelen data, geven het betekenis en formuleren een actieplan. 

Verloop lezing 

Deze lezing is een deep-dive waarin de expert haar visie deelt over de wijze waarop toetsing een plaats kan krijgen in het curriculum. Dit alles in het belang van de leerling. 

Wat heb je eraan? 

Na deze training kijk je met een nieuwe blik naar toetsing. Je bent in staat jouw toetsen zo in te richten dat het de ontwikkeling en motivatie van leerlingen stimuleert. Samen zetten we leren boven presteren en creëren we een toetscultuur die echt werkt! 

Wil jij ook op weg naar minder toetsen met de nadruk op leren in plaats van presteren? Schrijf je vandaag nog in en neem de eerste stap op weg naar een nieuwe toetscultuur. 


Vervolg

Deze lezing vormt de theoretische basis voor de werksessies DID5b Formatief handelen, gegeven door Flemming van de Graaf

 

Dominique Sluijsmans

Als gepromoveerd onderwijskundige is Dominique sinds 1997 actief op het terrein van onderwijsontwerp, met bijzondere aandacht voor toetsen en beoordelen. Daarbij is ze vooral geïnteresseerd in de waarde die toetsing kan hebben voor de ontwikkeling van leerlingen en studenten.



Dominique Sluijsmans


Inschrijven